Innsats i timen handler ikke bare om utdannelse, men også om dannelse

Ser etter Aftenpostens skriverier om deltakelse i undervisningen at flere  trekker fram at en eventuell vurdering av deltakelse i timer vil være det samme som trynetillegg, og som alle vet så er trynetillegg negativt.

Her får man det til å høres ut som om alle lærere går rundt å setter karakterer på sine elever ut fra hvor godt de liker dem, og ikke på bakgrunn av deres faglige kapasiteter. I skolen, som i alle arbeidsplasser, finnes det mye rart det skal jeg ikke nekte for, men å ymte frampå om at vi som profesjon er så uprofesjonelle at vi alle setter karakteren basert på hvor godt vi liker elvene er dypt provoserende..

Det er provoserende å se hvordan  vår profesjon blir undergravd, og utfordret, av ideer om at vi ikke ønsker det beste for våre elever og studenter. Det er provoserende å se hvordan vår profesjonalitet blir utfordret og stilt spørsmålstegn ved. En profesjonalitet som er knyttet til å gi våre elever ikke bare den beste utdannelsen vi kan gi dem , men også gi dem den dannelsen som det å være et utdannet menneske fører med seg.

I denne debatten er det viktig å huske at skolen ikke bare handler  om utdannelse, det handler også om dannelse. Skolen handler derfor ikke bare om de karakteren man har oppnådd på en vurdering, eller i hvilken grad man har oppnådd en lav eller høy grad av måloppnåelse. Dette språket avspeiler kun en klinisk ide om akkumulert kunnskap, dette språket avspeiler ikke den helhetlige veksten, den dannelsen av et helt menneske som  skjer i skolen . For i dette jaget etter det målbare, objektive, klinisk rene, så glemmer man at skolens oppgave  også er å lære elevene forståelse for hverandres meninger, respekt for søken etter kunnskap, og forståelse av samfunnet  og sin egen plass i dette samfunnet.

Evnen til personlig vekst hos eleven, og skolens dannelseprosjekt, mister plass og betydning når elevenes deltakelse ikke har noen verdi. Når ikke elven kan belønnes for å ha forstått noe essensielt i en time, og kanskje har fått flere andre til å forstå det, er direkte ødeleggende for dannelsen av egne meninger, egen identitet og selvforståelse.

I en klasse, eller et samfunn, der ingen ting annet enn det kliniske,  målbare og objektive har verdi vil man bli fattig på det som er viktig, nemlig menneskelig skaperkraft. En fattig klasse, eller samfunn, blir en kald klasse, og en kald klasse, eller samfunn, skaper ikke noe nytt. Og viss det er en  ting vi trenger i fremtiden så er det hele, inkluderende, dannede mennesker som skaper noe nytt.

For at elever skal forstå verdien av deltakelse , og verdien av dannelse, så må det komme klart fram, og den klarete måten å få noe fram i skolen er gjennom karakterene. Derfor er det viktig at elvens deltakelse er med i vurderingen av eleven.

Reklamer

2 kommentarer om “Innsats i timen handler ikke bare om utdannelse, men også om dannelse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s