Historie i andreklasse, en meningsløs oppgave?

Hva skal man gjøre, når faget du underviser i er lagt opp slik at elevene  helt åpent  gir en lang dag  i det første året?

Dette er et reelt spørsmål når du underviser i historie på videregående i Norge. Hvordan noen kom opp med den glimrende ideen om at det ikke skulle settes standpunktkarakter i andreklasse er forbi  min forstand, og har ført med seg store utfordringer til oss som underviser.  Uansett, når noen har bestemt seg for å skape denne utfordringen så blir det opp til oss, læreren, å rydde opp i rotet.  På samme måte som det alltid er forventet at vi skal rydde opp  i gode eller dårlige ideer for hvordan skolen skal bli «bedre».

Resultatet av kunnskapsløftets omlegging av historie er   tre år med elver som nedprioriterer, eller som sier rett ut at de ikke ser på ,  historie i løpet av et år, resultatet er tre år med elendige  faglige resultater i andreklasse, og ikke minst så er resultatet at eleven er dårlig forberedte både til kravene om faglighet og modenhet  som stilles i tredjeklasse.

Å tro at fraværet av standpunktkarakter i et fag ikke ville få noen konsekvenser for hvordan elvene forholder seg til faget, er ikke bare naivt, det er rett framt tåpelig. På godt eller  vondt så er elever opptatt av karakterer.  Når verdiene av  historiekarakterene i andreklasse ha mindre verdi, og betydning,  enn en papirmark fra Weimar i 1923 så faller elevens motivasjon og interesse for faget til bunns.  Det er klart at elvene prioriterer andre fag, og andre interesser enn historie når politikeren og byråkratene legger opp til det.

Med utgangspunkt i disse utfordringene bestemte vi oss for å gjøre noen endringer. Om de er til det bedre gjenstår å se, men ser lovende ut.

I tredjeklasse har vi i de siste tre årene undervist historie  etter en modulmodell  der tre faglære deler tre klasser og setter historiekarakteren på slutten av studieåret. Så etter en del diskusjon kom vi fram til at vi skulle gjøre andreklasse historie  til en fjerde modul for standpunktkarakteren i tredjeklasse. Vi så at vi på denne måten kunne synliggjøre betydningen av andreklasse for evnen til  oppnå en god karakter i faget, vi så at vi kunne engasjere elvene ved å få dem til å se sammenhengen mellom andre og tredjeklasse og vi så at det ville gjøre elevene mer kompetente og reflekterte.

De siste årene har jeg ikke hatt muligheten til å undervise andreklasse, og kan derfor bare gjenfortelle mine kollegaers entusiasme over resultatene så langt.  Elvene presterer beder i faget, er mer engasjert og viser en utvikling av dimensjoner

Bakgrunnen for denne progresjonen er ikke bare knyttet til at faget er gjort til en fjerde modul i standpunktkarakteren. Lektor Aamodt, Lektor Nordskog , Lektor Kjeldsberg, Lektor Dokset og Adjunkt Myhrvold  som har ansvaret for andreklasse har brukt mye tid på fantastiske opplegg, både analoge og digitale, som har utfordret elvene på flere måter en elevene hadde forventet. Det er heller ikke til å komme unna at et bevist fokus på at elvene skal stille forberedt til hver time og at de på en eller annen måte få vurdert sin kunnskap i et flertall av timene også har gitt positive utslag.

Så nå gjenstår det å se om progresjonen holder, og om vi kommer til å se en endring pågrunn av dette forsøket i tredjeklasse neste år.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s