Min stemme på «Lærerstemmer»

Min gode kollega Ingunn Wiig startet for et par år siden nettstedet Del&bruk for at lærere skulle kunne dele sine erfaringer og undervisningsopplegg. Når har hun gjennom nettstedet Lærerstemmer tatt ansvar for at læreres stemme skal bli hørt i Kunnskapsminister Kristin Halvorsens kommende stortingsmelding om ungdomstrinnet.  I den sammenheng har hun blant annet stilt følgende spørsmål: Hva gjør at lærer-elevrelasjonene i Norge er spesielt gode? Hva er viktig for å fortsette den positive trenden i å redusere bråk og uro i norske klasserom? Og hvordan håndtere IKT i klasserommet best mulig?

Dette er mitt noe ufulstendige svar. Diskusjonen må ikke ligge rundt hva som  er rett klasseledelse, den må ligge rundt hva som er god klasseledelse . Vi som underviser i forskjellige fag i skolen, og ikke minst våre nærmeste ledere, rektorer, skoleeiere og politikere,  må respektere at det finnes forskjellige veier til målet. Vi må respektere at det som ikke fungerer for meg i undervisningen, kan gi et enormt undervisnings- og læringsutbytte i hendene til en kollega.  Det være seg IKT eller tradisjonell pedagogikk.

At en undervisningsstil, en ledelsestil, ikke fungerer for meg  betyr ikke at jeg er dårlige i jobben. At en  kollega  ikke gjør det samme som meg betyr ikke at det han gjør er galt, det betyr bare at den ikke passer for ham. Det som gjør en lærer dyktig, og respektert, er faglig styrke og friheten til å formidle kunnskap på den måten som fungerer best i samspill mellom den gjeldene lærer og klasse. Hva som skaper  dette samspillet  kan ikke dikteres av mellomledere, rektorer , politisk ledelse eller for den saks skyld av professorer på Blindern. Dette skapes av lærer i klasserommet i samspill med klasse.

En av de største utfordringene for  god klasseledelse er ikke introduksjonen av IKT eller fraværet av denne. Det er heller ikke ulike pedagogiske innfallsvinkler eller undervisningsstiler. Den største utfordringen for god klasseledelse er at det legges politiske føringer  for hva som er rett klasseledelse.

Politisk styring av hva som er rett fører til  ensretning, og  ensretting i skolen er ikke bra. Til det er både elever og lærere for ulike.

Reklamer

2 kommentarer om “Min stemme på «Lærerstemmer»

  1. Og det er jo en litt spesiell opplevelse å få sentralstyrte føringer i faget og yrket ditt fra folk som ikke kjenner yrket, ikke har utdanning i det og liten eller ingen praksis å vise til. Hva har de da egentlig å bidra med? Ikke godt å si. Men slikt går lett an i det norske skoleverket nå. Ja minst mulig nærhet til det man skal gi føringer om er visst et pre, et fortrinn når det skal ansettes folk i skolebyråkratiet. Jfr. http://knutmichelsen.blogspot.com

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s