En fysisk, og digital, tur til Kolsåstoppen

I læreplanen for Geografi står det følgende. Eleven skal kunne

  • lese og bruke kart i ulik målestokk og gjere enkel kartanalyse
  • bruke digitale kart og geografiske informasjonssystem (GIS)
  • gjere observasjonar og registreringar av geografiske tema på ekskursjon eller feltarbeid og bruke dei til å sjå natur og samfunn i samanheng

I tillegg skal eleven kunne

  • gjere greie for korleis jorda er oppbygd, hovudtypane av bergartar og korleis dei blir danna
  • forklare korleis indre og ytre krefter formar landskap, og kjenne att typiske landformer i Noreg
  • beskrive naturlandskap og forskjellige kulturlandskap og forklare samanhengar og skilnader mellom dei

De Siste årene har jeg jobbet sammen med Lektor Aamodt, Lektor Sørheim, Lektor Husøy og Lektor Nordskog i Geografi. Vi har de siste  høst-semester gjennomført en ekskursjon til Kolsåstoppen, for slik å løse de overnevnte kompetansemål. Vi har valgt Klsåstoppen av flere grunner, for det første befinner Kolsåtoppen seg et av et av Norges kanskje mest spennende geologiske områder, nemlig Oslofeltet. For det andre, og kanskej viktigste, den ligger i gangavstand fra skolen.

Tidligere år har vi valgt å starte opp undervisningen om geologi med denne turen, som en introduksjon til emnet. De erfaringene vi har trukket av dette er at det  ikke var den beste løsningen.  Vi har derfor valgt  å endre opplegget . Disse endringene innebar blant annet at vi fra  høsten 2011 har  skjøvet ekskursjonen lenger inn i semestret, noe som gjør det hele noe mer værutsatt. Denne endringene fører også til at vi har  gjennomgått større deler av emnet før turen enn tidligere. En annen endring vi valgte å gjøre var å gi elevene  betraktelig mer konkrete oppgaver som skal gjennomføres under turen enn tidligere.

Disse endringen innebar:

Elvene ble satt til å jobbe i par, slik at de raskest mulig skulle kunne løse oppgavene. Presentasjonsformen vi valgte for dette arbeidet var Google-maps.

I lekse til ekskursjonen fikk elvene i oppgave å

  •  Opprett et googlemap som dere begge har tilgang til. og redigeringsmuligheter i
  • Gjør grundig rede for Oslofeltet.
  • Hva er Oslofeltet
  • Hvordan oppstod Oslofeltet
  • Hvorfor har Oslofeltet  interesse for oss
  • Tegn Oslofeltet inn i kartet, sammen med forklaringer

Utstyr som var nødvendig, og som ble brukt under turen

  • Penn og papir
  • Digitalkamere/smartelefon. Vi satte sammen parrene slik at det var minst en slik enhet pr par

Det ble satt av mellom 5 og 10 minutter til arbeid med oppgavene pr post under ekskursjonen, oppgavene var som følger

Oppgaver/spørsmål Notater
Oppgave 1: Dokumentere med bilder lagdelingen i svabergene på Kalvøya.  Finn eksempel på kalkstein, leirstein og gangbergartSpørsmål: Forklar hvor og hvordan kalk- og leirstein dannes. Hvorfor opptrer de sammen?
Oppgave 2: Dokumentere med bilde at bergarten er skråstilt, når den ble avsatt var den vannrett.Spørsmålet: Hvorfor er bergarten skråstilt, hvordan har dette skjedd, og hvorfor er lauvskogen så frodig her.
Oppgave 3: Dokumentere gangbergarten med bilde.Spørsmål: Hva er årsaken til at det står en gangbergart alene i landskapet her? Hva har skjedd. Hviken betydning har dette for Bærum
Oppgave 4:A:Identifiser og dokumenter grunnmuren til Kif-hytta.

Spørsmål: : Hvilken bergart er dette, forklar hvordan den har oppstått, og hva dette forteller oss om platedrift

B:Dokumenter også den store steinen til venstre for KIF-hytta.

Spørsmål: Hvilken bergart er dette, hvordan har den kommet ditt den er?

Oppgave 5Dokumenter foldelandskapet fra Kolsåstoppen mot Oslofjorden.

Spørsmål: Hvordan har disse foldningene oppstått, hvilken himelrettning ligger øyene i fjorden og hva slags type fjord er Oslofjorden

Oppgave 6: Dokumenter RombepofyrSpørsmål: Finn ut mest mulig om Rombepofyr. Hvorfor er Kolsås et klatremekka?

Når ekskursjonen var over fikk eleven i oppgave  til neste fagdag å finne fram til områdene oppgavene var løst,  kombinere tekst, bilder og eventuell video og laste dette opp i kartet. Til sammen dannet dette en «digital» tur fra Kalvøya til Kolsåstoppen.

Vi ser at det fortsatt er muligheter for forbedringer både av oppgaver og gjennomføring av ekskursjonen , f.eks så kan bruk av GPS gjøre innleveringen mer presise. Vi mener likevel at grepene vi gjorde høsten 2011 la grunnlaget for en betraktelig bedre ekskursjon . Ved å snu forholdet mellom tur og teori var elvene bedre  forberedt og informer, ved å gi oppgaver som skal løses underveis ble elevene aktivisert og opplevde større behov for å få med seg hva som ble sagt på de ulike postene.

En tanke som har streifet oss er å gjøre dette arbeidet til en tellende vurdering.

Reklamer

7 kommentarer om “En fysisk, og digital, tur til Kolsåstoppen

  1. Hei! Jeg er veldig intessert i geografi, spesielt geologi. Kunne du kanskje komme med noen eventuelle svar på disse spørsmålene? Dette er så gøyalt!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s