En tribute til Tore Renberg fra en lektor.

I musikkverden snakkes det om tributeband som covrer enten direkte , eller med noen små endringer, låter fra orginalbandet. Her kommer en  tribute til Tore Renberg sin «-Papiravisa kommer massivt og totalt back in style» fra en lektor i videregående.

– Læreboka kommer massivt og totalt back in style. Den blir like kul som vinylen. Kidsa kommer til å elske den. 

Elev forsøkte å kutte ut lærebøker i et halvt år. Konklusjonen overrasket ham.

Jeg har vært gjennom et eksperiment.

For omlag et halvt år siden fulgte jeg strømmen og sluttet med lærebøker på papir. Det virket logisk. Alle rundt meg snakket om det. Hvor poengløst det var med papirbok. Skjerm er sjefen, skjerm 4Ever. Det var så jækla mye snakk om dette papirløse samfunnet at jeg følte meg som en supergammel oldis når jeg gikk til elevskapet om morgenen og – daah! – hentet læreboka.

Tok den med inn i klasserommet.

Slo den opp på pulten mens første time startet.

Bladde, og leste, med den rytmen papirboka gir.

Siden jeg ikke ville være en supergammel oldis som ikke henger med i tiden, en elev som er håpløst akterutseilt for mine medelever, kastet jeg læreboka og satset på at vi skulle tre inn i kunnskapssamfunnet dobbelt så sterke med skjermene våre. Vi skulle lese mer lærebøker enn før. Vi skulle lese lærebøker over alt, hele tiden.

Hvordan gikk dette?

Det som hendte, var det følgende:

Vi gikk, som forventa, bananas med skjermene våre. Og de har vi nok av. Broren min har mini iPad.  Søstra min har egen Macbook Air. Jeg har 6+ og MacBookPro.

Men hey. Noe skurret. Gikk vi lærebok-bananas?

Vi gjorde ikke det. Det ble en annen situasjon: Jeg så tv-serier på maskinen min. Broren min spilte spill på iPaden sin. Søstra mi satt i senga si og cruiste rundt på YouTube.

I løpet av imponerende kort tid blei huset vårt et papirløst – og dermed lærebokløst – hjem. Det var så lite lærebøker i huset at vi ikke fikk med oss at det var vurderinger. Det var så lite lærebøker i huset at vi ikke fikk med oss at skolen gikk dårligere. Det var så lite lærebøker i huset at da vinteren kom og vi  begynte å fryse, lurte vi på hvorfor.

Ikke vet jeg om jeg er representativ for det som foregår i samfunnet. Ofte håper jeg at jeg ikke er det. Men så himla forskjellig fra andre folk kan jeg jo ikke være, så jeg presenterer dette ufrivillige eksperimentet likevel, dette forskningsresultatet, i den tro at vi er flere som føler det samme:

Vi blei dummere i huset vårt da vi slutta med papirbøker. Det blei som en slags dumhetens domino. Det ene tok det andre, og visst er det sant at vi har høy YouTube-kompetanse, og The Walking Dead-kompetanse, og Mindcraft-kompetanse, men den andre kompetansen, den læreboka står for, den har vi mista.

Jeg tenker at dette skjedde av tre grunner.

  1. Skjermene er alt for bra.Retina og alt slags supertopp hi tech. De er jo bedre enn tv-apparatene våre. Det siste man vil er å lese lærebøker på dem. Alt annet er mye kulere.
  2. Skjermene, og lesemåten de bringer, mangler fokus.De er ikke avgrensa nok. Man stanser ikke opp. Det er alt for fristende å suse videre inn i digitale space.
  3. Tilgjengeligheten var for storAlt tilgjengelig til en hver tid. Forestillingen om maksimal tilgjengelighet, som høres så bra ut, ble sin egen motsetning. Vi ble desinteresserte, overfloden drepte nysgjerrigheten.

Her er resultatet: Læreboka, jeg savner deg sånn.

Så jeg må snu. Nå. Mens det ennå er tid. Mens det ennå finnes lærebøker i skolen. For å sikre utdannelsen min. For å sikre vettet mitt. Det var virkelig ikke sunt, det der.

Her er spådommen min til alle skoler som gir opp å satse på lærebøker. Til alle skoler som bedriver aktiv dødshjelp av den gammeldagse, superteite læreboka. Til alle dere som har slutta å tro:

Læreboka kommer massivt og totalt back in style. Den blir like kul som vinylen.

Kidsa kommer til å elske den.

Jeg er sikker på at de fleste tenker at nå snakker han tull.Men jeg føler jeg er inne på noe.

Jeg føler jeg er helt i fronten av utviklingen.

Innlegget er en lett omskrivning av Tore Renbergs «- Papiravisa kommer massivt og totalt back in style» i Aftenposten 15 mars fra en lektor i videregående lagt i munnen på en ikke eksisterende elev. Basert på tilfeldige tilbakemeldinger fra elever om digitale bøker.

Legg igjen en kommentar

