Transkribering av svar fra Skarheim, Kval og Hauglie på Civita-frokost om norsk skole i 2014.

Dette burde jeg selvfølgelig fått rotet meg til for et år siden, men siden Udir nå har ofret tid til meg på bloggen sin #udirbeta tenkte jeg at en gjensyn, med transkribering,  kunne være på sin plass. Jeg velger lekent å lett å hopper over mitt spørsmål siden det blir oppsumert mye kortere av Fasting. Så det er bare å hoppe fram til 1 min og 53 sekunder.


Fasting: Spørsmålet er følgende «Viss eleven er tilstede på alle vurderinger, men ellers ikke i timene skal han da få karakter på slutten»? Det var til deg Skarheim.

Skarheim:  Det er et sånn veldig snillistisk eksempel…

Publikum: Nei ( mye mumling i publiku m)

Skarheim:… jo det er det. Fordi altså igjen så står det veldig tydlig i formskriften, og jeg har sett dine Twitter innlegg og har lest forskriften. Det er ditt profesjonelle skjønn, kjære lærer, som er da utgangspunktet her og du driver vel vurdering  stort sett integrert i din  undervisning?

Sånn at det er jo, vil jo være umulig for eleven være borte fra alle dine vuderingssituasjoner og jeg mener at det er ikke noe problem for deg med ditt profesjonelle skjønn å si atte atte nå har du vært borte så mye fra mine timer…greit nok at du har vært tilstede på mine prøver, men jeg har ikke muligheten for å vurdere deg til standpunkt. Det må være helt greit. Viss du varsler det tidlig, men det går ikke an å stille opp en regel for det.  Og det er det vi hører nå. Mye av diskusjonen er om at nå må utdanningsdirektoratet lage en regel for hvor mye man skal være tilstede , man må ha en maksgrense , man må gjøre ditten man må gjøre datten og det er det vi ikke vil.

Men viss du leser forskriften så står det veldig klart der at det er lærerens profesjonelle skjønn , men det altså , må huske på det at en standpunktkarakter er et forvaltningsvedtak etter forvaltningsloven som kan påklages til fylkesmannen. Øhh, og sånn har vi valgt å gjøre det her i landet og det betyr at vi må ha noen regler, det må være kompetansen. Viss det skal være mange utenforliggende faktorer som læreren selv etter for eget forgodtbefinnende skal kunne vurdere så hva blir det da med rettsikkerheten til elevene, og hvordan skal du da ordne det når den skal påklages? Så det må være noe spilleregler, og den viktigste spillereglen er  at du. må på måte,  må være klar overfor elevene hva du skal vurdere etter i gjennom din undervisning, og så må du varsle tidlig viss du ikke får vurderingsgrunnlag.  Viss du gjør det så er dine standpunktkarakterer setting, eller manglende standpunktkarakter setting  relativ ubegripelig, ehh..uangripelig.

Publikum: latter

Fasting: ehhh, ja, vi får se, du får nesten ta det etterpå med ham.  Du hadde en liten kommentar til det?

Kval: Bare en kort kommentar.  Denne lektoren har jo selvfølgelig helt rett.  Og viss , for viss, eleven har vært tilstede  og eleven klager etterpå for å ikke ha fått karakter så kommer lektoren til å tape så det suser.

Skarheim: Altså fylkesmannen, vi har fylkesmannens utdanningsavdeling under oss og det de sier når det kommer  til klagene der klager får medhold. Det er det at man ikke fulgt de prosedyrene som skal følges når det gjelder å varsle.  Og det er det som skjer.  Og viss man da neglisjerer det så får man saken i retur. Og det skyldes selvsagt … altså  denne standpunktkarakteren betyr så mye for eleven sitt senere liv at det er å betrakte som et forvaltningsvedtak som kan påklages, og da må du ha noen regler som regulerer det. Så enkelt er det.

Det er ganske viktig beslutning. Det er ikke sånn at en hvilken som helst lektor kan legge hva som helst inn i en standpunktkarakter og…så det må være noen reguleringer der. Det kompetansen som skal vise  standpunktkarakteren.

Det håper jeg da inderlig alle er enige i at det må være kompetansen i matematikk som skal inn i standpunktkarakteren?

Kval: Det er Wolfagng Plagge han har som bilde her altså. Det er Wolfgang Plagge som er bilde

Skarheim: NEI..nå har jeg sagt det flere ganger det er ikke det.

Fasting: Nå får vi ta å la An…

Skarheim: (Til Kval) Du gjør deg mer maktesløs enn det du er.

Fasting: Skal vi se Anniken vil du ha en kommentar til dette her? Før vi slipper til et spørsmål til.

Haugeli: Ja, altså, jeg tror muligens begge mine herrer her har for så vidt litt rett og litt…ja. Så jeg tror nok at den indre motivasjonen som , ehh, man tenker at elevene skal ha den tror jeg er litt naiv. Jeg tror man trenger et ytre press. Samtidig er det riktig det Skarheim sier om at det ikke har vært lov å ha den fraværsgrensen før, men i alle fall da jeg gikk på videregående så ble den i alle fall praktisert.  Viss jeg ikke møtte opp hadde jeg femten prosent fravær fikk jeg ikke karakterer i faget.  Det var et effektivt..ja effektivt press for å si det sånn. Jeg tenker, jeg mener, at det er viktig at man har en grense. Den behøver ikke å være rigid. Det kan vær gode grunner til at elever er borte. Det må være gyldig fravær,og i Oslo så ser vi at det er mange elever  som har store utfordringer.   Og hvor det kunne ha fatale konsekvenser viss man skjøv de ut.  Men jeg mener at man burde hatt en grense som gjorde at man hadde noe makt bak kravene til at elevene faktisk skulle møte opp på skolen. Og at man hadde klare forventinger til at man skal stille opp, man  lærer det på grunnskolenivå  og det slik i arbeidslivet for øvrig og det er også blitt strengere og strengere  på universiteter og høyskoler. Og da er det et paradoks at det  mest liberale holdningen skal være i den perioden av livet da man kanskje tester grensene mest og det mener jeg at direktoratet også burde se på.

Fasting: Takk kal du ha da slipper vi til…

Legg igjen en kommentar

