Bøker til besvær.

Bilde uten tittel.png

Til venstre: Dette er hvordan et læreverk en elev har jobbet med bør se ut, men det er det ikke. Dette er en kopi av en lærebok som er utdelt slik at man skulle kunne ha mulighet til å øve på studieteknikk.
Til høyre: Dette er den samme teksten, i den samme eleven, historiebok. «Vakker», «urørt» og i «mint condition» altså helt ubrukt og med det ubrukelig.

 

I 2007 ble en for mange etterlengtet drøm innfridd. Det ble slutt på den tiden da elever i videregående måtte kjøpe læreverkene sine selv. Fra og med 2007 skulle de være gratis, og skolene skulle ha ansvaret for innkjøp og eierskap.

Dette er en gammel drøm som mange elever har drømt, også jeg mens jeg gikk på videregående, siden stipendordningene sjeldent dekket alt og muligheten for videresalg avhang av «innfallene» til faglærerne fra år til år.

Nå har jeg jobbet snart ti år i den videregående skolen og jeg har vært med fra dag en med gratis læreverk. Jeg er ikke lenger sikker på at den løsningen som ble valgt var i nærheten av den beste. Det betyr ikke at jeg ikke vil at staten skal dekke utgiftene til elevenes læreverk, men jeg er særdeles skeptisk til modellen der skolen er eieren av bøkene.

Målet med skolen er at elevelene ikke bare skal lære fag, men også studieteknikk. Det siste er særlig viktig for den linjen som er Norges største, nemlig studiespesialiserende (SSP). Å studere krever mer enn å møte opp på skolen. Det krever mer enn å bare lese, det krever innsats og det krever teknikk.

Ved siden av å bli et «gangs menneske» og lære ulike fag, bør studieteknikk være noe av det sentrale en studiespesialiserende elev behersker etter tre år i videregående skole. Et av de enkleste og nyttige midlene til å lære dem det, er læreverket. Viss du har studert, så vil jeg hevde at det er overhengende sannsynlig at du på et eller annet tidspunkt har eid, og brukt, en textmarker av et eller annet slag og at du har sittet over en bok eller et kompendium og markert som en gal. Kanskje du til og med tegnet noen piler, sirklet noen ord eller skrevet noen notater i margen. Ingenting av dette kan jeg be mine elever om å gjøre. Viss de gjør det så «ødelegger» de boka og blir erstatningspliktige til skolen – biblioteket – fylkeskommunen, og få elever har et brennende behov å betale skolen 720 kr for en historiebok de ikke er videre glad i.

Jeg har sett tre – fire år gamle læreverk som er i «mint condition» og som knapt har en knekk i ryggen. Elevene er mer opptatt av å bevare verkene i den standen de er enn å lese i dem. De er mer opptatt av å unngå erstatningsplikt enn å lære.

Men det finnes selvfølgelig unntak, elever som gjør alt dette, men de betaler også prisen bokstavelig talt. De betaler 720 kr for historieboka, 735 kr for politikk og menneskerettighetsboka og 655 for religionsboka.

Skolens eierskap står i veien for å lære elevene, et av mange, sentrale studiegrep som vil gjøre studiene deres lettere og det er jo ganske ironisk tatt i betraktning at elvene går på en linje som heter studiespesialiserende.

Eierskapet til læreverk må tilbakeføres til elvene fra skolen. Det betyr ikke at vi skal skrote gratisprinsippet, men det betyr at vi må være villige til å akseptere at læreverk er forbruksvarer som skal jobbes i filler og ikke relikvier som må behandles med ærbødighet.  Det vil koste penger, men det vil være verdt det.

 

Ps. Jeg er klar over at digitale læreverk kan levere mye av dette og er ikke skeptiske til dem selv om jeg skriver om fysiske bøker her. Viss forlagene kan levere digitale læreverk av en kvalitet, og ikke minst stabilitet, som man kan stole på, så er vil det være topp. Så langt kan de ikke det, men de kan se det som en utfordring.

Legg igjen en kommentar

